Film & Pedagogik

Mod-projektet

Ann-Britt Dahl, VD

17 Oktober 2017

I en förskoleklass på Rydskolan i Skövde pågår ett värdegrundsprojekt som tar sin utgångspunkt i superhjältar. Det handlar om att bygga upp barnens civilkurage och att reflektera kring att våga vara modig. Mediapoolens VD Ann-Britt Dahl besökte skolan en regnig eftermiddag i oktober för att höra klassläraren Åsa Åstrands tankar om projektet samt Mediapoolens utsända pedagoger Malin Müller och Camilla Timén.

Den som är modig måste först ha varit rädd

Skoldagen har precis tagit slut och när jag letar mig fram till det blå spåret möter jag barn och föräldrar i korridoren. I ett av klassrummen tas jag emot av skådespelaren Malin Müller och bildläraren Camilla Timén, som tillsammans med klassläraren Åsa Åstrand, genomför projektet.
– Åsa är verkligen fantastisk att arbeta med, är det första Malin säger.
– Det är så roligt och barnen är så positiva – jag längtar hit varje dag fortsätter hon.
Åsa Åstrand har arbetat som lärare i 18 år och de senaste tre åren på Rydskolan. Och när hon fick höra om projektet tyckte hon att det låg helt i linje med vad som präglar skolans verksamhet där ”värdegrund, kunskap och språk” är ledord. Också som en möjlighet att arbeta med just värdegrundsfrågan på ett djupare plan och för barnen på ett roligt sätt.
– Det är så viktigt att man tidigt arbetar med värdegrundsfrågor – att man tidigt ger barnen verktyg som de sedan kan ha med sig hela livet, säger hon.
Åsa Åstrand berättar att de som en förberedelse till projektet har sett kompisfilmer, filmer om känslor och pratat om att det är modigt att säga ifrån och att man är en hjälte om man vågar gå fram och trösta någon som är ledsen.

För barnen handlar projektet om att tillverka superdräkter och spela in film. Men enligt Malin Müller är det samtalen i gruppen som skapar resultatet.

Malin Müller och en superhjälte. Malin har har tidigare arbetat med ett annat filmprojekt i förskolan för Mediapoolen.

foto: Camilla Timén

– Första gången vi ses berättar jag för barnen att vi ska göra en film. Sen släpper vi det och läser sagor, gör mantlar och samtalar. Allt det som både barn och vuxna bidrar med i samtalen blir en kunskapsbank som kommer att prägla resultatet, säger hon.

Hon menar att superhjältar är en enkel väg att nå fram till barnen, eftersom deras tillvaro ändå är full av superhjältar som slåss och dödar de onda. Projektet vill vidga det begreppet och därför visar Malin Müller bilder på andra hjältar så som Zlatan, Pippi och Malala.
– Det som barnen pratar om när vi sitter i gruppen är saker som att ”jag vågade hoppa därifrån”, ”jag klättrade högt”, ”jag vågade prata med en person jag inte träffat förut” och ”jag gick fram till en person som var ledsen”. Många barn säger ”jag är aldrig rädd” och tycker att det är viktigt att vara tuff. Här ser man en skillnad mellan pojkar och flickor där pojkarna har en tuffare attityd och redan påverkats av den manliga normen säger Malin Müller som menar man måste jobba mot att få barnen att inse att rädslan måste finnas för att man ska kunna vara modig och att det är okej att vara ledsen. Också att det finns ett mod och en styrka i att visa sina känslor.
– Det är så lyxigt att vara i en mindre grupp, man kan ta diskussioner på ett annat sätt oh barnen får möjligheter att tänka till och lyssna på varandra, säger Camilla Timén.
Malin Müller håller med om att det är lyxigt att få arbeta på det här sättet. Samtidigt säger hon att hon känner en sorg för det borde vara möjligt att alltid kunde arbeta på det här sättet.

Den första filmen skapade Malin Müller ihop med barnen. Då fick skolan en extern resurs som skötte allt med den tekniska biten som filmning och redigering. I de följande två projekten fick ordinarie personal filma och redigera under handledning av Camilla Timén.

Arbetet genomförs i omgångar och Åsa Åstrand märker att hjälpsamheten har blivit bättre och att barnen har lättare för att öppna sig och prata i den grupp som är klar med projektet. Arbetet blir också ett relationsbyggande och hon menar att det är viktigt att man bygger relationer på bra grunder.
– Jag tänker använda filmen på ett föräldramöte, berättar Åsa Åstrand som hoppas på att få föräldrar engagerade i arbetet med att skapa en grogrund för utveckling av barnens empatiska förmåga.
– Den måste man ha med sig hela livet, den får inte stängas inne. Det är så viktigt och avgörande för hela livet att föräldrarna förstår sin roll som modeller och förebilder.

Handledning

Vill du återskapa projektet med din klass? Då kan ni ladda ner vår handledning. Klicka på dokumentet för att komma till PDF. Kolla också in ”bakom-filmen” för att få höra röster från de som var med och gjorde projektet möjligt.

Malin Müller

Skådespelare, Pedagog
Malin är utbildad skådespelare och har många års erfarenhet av att arbeta med barn i olika åldrar. Ett normkritiskt perspektiv och ett inkluderande språk är områden som hon är intresserad av och ser som viktiga grundpelare i sitt arbete.

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljning

Direktkontakt
order@mediapoolen.se
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00

Kundservice

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se