GÖR FILM I SKOLAN

Med dagens tekniska utveckling har aldrig varit enklare att göra film! Samtidigt vet vi att det krävs mer än tekniska prylar för att göra en bra berättelse. På den här sidan har vi samlat resurser för dig som vill släppa loss elevernas kreativitet och göra egen film!

STEG 1      STEG 2      STEG 3 

Steg 1. Vad vill kameran berätta?

Precis som många andra slitna klyschor ligger det en väldigt bra poäng i uttrycket: en bild säger mer än tusen ord. En enda bild kan berätta en hel historia, då de kan vara fulla av små detaljer som medvetet eller omedvetet uppfattar. I en roman fyller våra egna hjärnor i den information som kanske saknas i en beskrivning av en karaktär eller miljö. Det vore också vansinnigt att i en bok beskriva varje detalj som synliggörs i en film, ingen skulle orka läsa den berättelsen. I en film däremot har kostymören noggrant valt ut varenda, knapp, tråd, tyg, design på kläder, passform, färger osv. Detta är bara ett litet exempel på de val som görs vid en filmproduktion. Poängen med den här filmguiden är att du som läser den skall bli medveten om några av de val som du bör ta ställning till, och att du själv skall veta varför du gör de olika valen. Det första vi ska lära oss, är hur olika kameravinklar och bildutsnitt används i film.

1 A. Bildutsnitt

Bildutsnitt kallas det som ryms i bild, det som är synligt innanför bildens ytterkanter. Det som inte syns i bild ligger i det negativa rummet, det vill säga utanför bildens kant. Begreppen är i princip giltiga eller applicerbara för alla bildmedier, inklusive film, tecknade serier, foto och måleri. WIKIPEDIA
Miljöbild
Miljöbilden berättar var vi befinner oss. Detta var kan vara geografiskt så som land och särskild plats, historiskt; är det nutid eller kanske rommariket som avses? tid på dagen: Ljust eller mörkt, årstid osv.
Helbild
Ramar in huvudmotivet, t.ex. från huvud till fötter på en person, vilket gör att motivet urskiljer sig från bakgrunden. Använd helbilder när de behövs, använd istället halvbilder eftersom de är mer knytna till händelserna. Förkortas HB
Halvbild
Utesluter en del av kroppen, exempelvis från midjan och upp mot huvudet. Det mest använda bildutsnittet när det gäller människor, som också ”avskärmar” bakgrunden och det som finns runt omkring. En halvbild behöver dock inte vara just från midjan, utan bilden kan beskäras från bröstet och uppåt, vilket följdaktligen kallas bröstbild. Undvik att placera huvudet i mitten av bilden, för då blir det onödigt mycket luft över huvudet.
Närbild
En tätare bild på exempelvis ansiktet, gör att man koncentrerar handlingen till motivet, och inte det som finns runt omkring. Känns mer personligt och man känner samhörighet med personen. Axlarna bör även vara med i bild. Ljuset bör vara mjukt i närbilden till skillnad från de andra bildutsnitten. Närbilden behöver heller inte ligga kvar lika länge i rutan som vidbilden, eftersom den innehåller mindre och mer lättläst information.
Extrem närbild
För att verkligen visa uttryck, såsom munnen, ett utav ögonen osv. Bör dock inte missbrukas, eftersom det oftast är kryptiskt, dvs svårt att uppfatta. Kan också ge en väldigt dramatisk effekt, särskilt om kameran inte hålls helt stilla.

1 B. Vinklar

Kameravinkeln, dvs från vilken höjd man filmar, har stor betydelse för hur tittarna upplever situationen. Om man filmar en person ovanifrån får det en anna betydelse än om man filmar denne underifrån. – Voodoo Film
Normalperspektiv
Normalperspektiv är precis som namnet säger en kameravinkel i normalhöjd. Detta är det vanligaste perspektivet och även den som innehåller minst dramatik.
Grodperspektiv
(Stark)
Med grodperspektiv är subjektet eller objektet filmat underifrån. Det förstärker känslan av att det som kameran ser är större, starkare och kanske farligare. Publiken eller filmens hjälte som betraktar upplevs som mindre eller svagare.
Fågelperspektiv
(Svag)
Fågelperspektivet är grodperspektivets motsats. Kvinnan på bilden upplevs som svagare eftersom hon filmas ovanifrån.
Objektiv bild
Vi betraktar
En objektiv bild visar handlingen på avstånd. För publiken känns det som att man är med i historien, men att man står och iaktar den på tryggt avstånd.
Subjektiv bild
Hen betraktar
En subjektiv bild ses genom någons ögon. Kan förstärkas med rörlig kamera och tydligt “subjektiva bilder” som att titta på sina skor eller sitt armbandsur.
Grattis! Du har lärt dig grunderna för hur man berättar med bilder.

Nu har vi gått igenom vinklar och utsnitt i en enklare form. Det finns förstås massor av variationer på dessa och det kanske inte alltid är tydligt om det är en närbild eller extrem närbild, det finns ju ingen regel som säger exakt var gränsen mellan dessa går. Men nu vet du att de finns och det är upp till dig att med din egen konstnärliga ande välja exakt vad du vill visa i bilden.

Nedan finns länkar till fler sidor som förklarar det som vi här har gått igenom, men också tips på kurser du kan boka om din skola vill ha en pedagog som kommer ut och stöttar arbetet.

Filmriket

På filmrikets hemsida får du massor av tips på hur du använder dig av vinklar och utsnitt när du filmar. Men du får också andra värdefulla tips som aspirerande filmskapare. Av ungdomar får lära dig om redigering, bildutsnitt, vinklar, manus och att filma med smartphones och surfplattor.

Boka en filmpedagog

Mediapoolen har flera filmpedagoger som gärna kommer ut och har workshops med lärare eller elever. Vår vanligaste kurs är ”filma med iPad”. Där går vi igenom grunderna på den här sidan men också manus, storyboard, samarbete, klippning m.m. Vi skräddarsyr kursen efter era behov. Vill ni göra ett studioprogram med greenscreen och promterläsning så finns även sådana alternativ.

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljning

Direktkontakt
order@mediapoolen.se
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00

Kundservice

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se