DIGITAL SATSNING
FÖR SENIORER I BORÅS
Reportage
Digital inkludering
Äldreomsorg
Teknik
anna@mediapoolen.se
Digitalt stöd genom hembesök, och en digital mötesplats för seniorer är några sätt för Borås stad att minska ofrivillig ensamhet, och digitalt utanförskap. Med coronavirusets restriktioner har den digitala tekniken fått en större roll.
I Borås stad finns 11 öppna mötesplatser som arbetar förebyggande mot ensamhet och isolering bland seniorer över 65 år. I vanliga fall har de omkring 7000 besök i månaden. På grund av coronaviruset står de nu tomma.
– Det togs beslut i mitten av mars att stänga ner mötesplatserna. Då började vi fundera på hur vi kan nå seniorerna, säger Linda Svensson Perlstedt, enhetschef för alla öppna mötesplatser i Borås.
Linda Svensson Perlstedt, enhetschef för Borås öppna mötesplatser för seniorer.
Når fler med aktivt arbete
Facebookgruppen Mötesplats för seniorer i Borås stad fanns innan stängningen men användes mest för att marknadsföra aktiviteter och kurser.
– Nu är vi mer aktiva på Facebook. Där har vi zumba, föreläsningar och yoga, säger Linda Svensson Perlstedt.
Det är känd personal från mötesplatserna som regelbundet håller i olika träningspass, lagar mat och andra aktiviteter på Facebook-sidan.
– Att vi använder just Facebook är för att det är vad de flesta är bekanta med. Nu når vi ju bara dem som redan är digitala, men vi har sett att när vi jobbat aktivt når vi fler.
Lånar ut iPads
Idén med en digital mötesplats kom ur ett behov efter starten av covid-19 och social distansering – men den ska finnas kvar även i fortsättningen. Borås stad kommer snart kunna erbjuda seniorer över 75 att låna iPads och utbildas i teknik, så att de själva kan testa och till exempel delta i den digitala mötesplatsen.
Lena Dahlberg och Madelene Alfinson t.h, är verksamhetsutvecklare för välfärdsteknik i Borås stad.
Hälsofrämjande välfärdsteknik
Madelene Alfinson är verksamhetsutvecklare för välfärdsteknik i Borås. Tillsammans med kollegan Lena Dahlberg arbetar hon främst med hälsofrämjande insatser och för att motverka digitalt utanförskap. Att kunna erbjuda lån av iPads till seniorer över 75 är en ny del av verksamheten.
– Vi vill skapa en nyfikenhet kring digital teknik, säger Madelene Alfinson.
– Om de lär sig använda tekniken så kommer de bli mer självständiga, och man kan fördröja tiden som äldre bor hemma.
Stöd i hemmet
Det finns fler tankar och planer på hur man ska satsa på välfärdsteknik. Dels finns ett politiskt beslut om att seniorer över 75 ska erbjudas digitalt stöd i hemmet. De kan få hjälp med hur de ska handla online eller andra teknikfrågor.
Välfärdsbibliotek
Ett samarbete med Högskolan i Borås har lett till uppstarten av Välfärdsbiblioteket där seniorer kan få låna olika teknik som de är nyfikna på. Utbudet ska utökas med sensorlampa som tänds om man går upp mitt i natten, och VR-glasögon. Det kommer även finnas smarta glödlampor och högtalare som man kan prata med till exempel för att tända eller höja volymen.
– Jag tycker det är så viktigt att lägga fokus på förändringsarbete och se till att få in rätt saker till rätt ställe säger Madelene. Vi kan köpa in massor med teknik som sen ändå inte används.
– Det gäller att involvera personal och seniorer. Det är lätt att sitta och gissa vad de behöver. Det är viktigt att inkludera.
Ett led i att öka delaktigheten är den nystartade konsumentpanelen.
– Det är en grupp seniorer och vissa med funktionsnedsättningar som är med och testar tekniken, säger Madelene. Nu har vi inte kunnat träffas på ett tag men hoppas vi kan starta upp snart igen när situationen med corona lägger sig, säger Madelene.
Vad är välfärdsteknik?
Socialstyrelsens definition av välfärdsteknik är digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning.
Källa: Socialstyrelsen
Välfärdsteknik kan till exempel vara digitala trygghetslarm, tillsyn via kamera, robotar, datorprogram.
Tips!
Seniorportalen har massor av resurser som kan användas enskilt eller på en mötesplats eller daglig verksamhet för seniorer. Där kan ni till exempel utmana varandra i Quiz, eller minnas tillbaka i tiden med filmklipp.
Vill du läsa mer om välfärdsteknik?
Läs reportaget om hur de använder surfplattor och Seniorportalen i Tidaholm:
Surfplattor och gemenskap på dagverksamheten.
Anna Ketola, journalist
Tipsa Anna om positiva berättelser som rör äldre och äldreomsorg så att vi kan bli ännu bättre på att bevaka frågor som rör seniorer.
0500-44 54 06
anna(a)mediapoolen.se
Försäljning
Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order(a)mediapoolen.se
Kundtjänst
Tel 0500-44 54 00
Mån-tor 8:00-16.00
Fre 8:00-15.00
info(a)mediapoolen.se
Postadress
Gustav Adolfs gata 36
541 45 Skövde