Programmering i skolan

Så kommer du igång med programmering i klassrummet

Johan Nyberg, Pedagog på Mediapoolen

16 Augusti 2016

Jag gissar att du hört att programmering ska ingå i det som eleverna ska lära sig i skolan. Känner du att du inte riktigt har koll på vad programmering är? Vill du ha hjälp att komma igång? Här kommer några tips.

1.) Programmera analogt, steg 1:

Ett program är egentligen bara en serie instruktioner som datorn ska utföra. Därför kan vi börja med att programmera varandra, helt utan datorer eller paddor.

Vi börjar med att rita ner några rörelser på ett par papperslappar, t.ex. lyft höger hand, ta ett steg framåt, snurra handen i en cirkel osv. En samling med dansrörelser, c:a 10st är en bra start. Nu börjar vi programmera. Sätt upp rörelserna på tavlan/väggen för att skapa ett “program” som eleverna sedan ska följa.

Grattis ditt första elevprogrammeringsprogram är klart!

Börja analogt innan du tar fram paddan.

2.) Programmera analogt steg 2, loopar:

När man gör dataprogram spelar loopar en stor roll. En loop är helt enkelt att du talar om för datorn att den ska upprepa ett par kommandon flera gånger. Så för att använda det i vår rörelseprogrammering använder vi oss av en pil och en siffra. Pilen talar om vilka rörelser som ska göras flera gånger och siffra hur många gånger vi ska upprepa just dessa rörelser.

Nu testar ni att göra ett nytt rörelseprogram och använd en eller flera loopar.

Exempel på loop-funktion.

Jag gissar att du hört att programmering ska ingå i det som eleverna ska lära sig i skolan.

3.) Programmera analogt steg 3, om-funktionen:

En annan funktion är OM. OM fungerar som så att om något särskilt händer just nu så ska programmet göra en viss sak och om det som OM kollar efter inte händer just nu, så bara fortsätter programmet som innan. Till exempel om eleverna håller upp högerhanden när vi kommer hit i programmet, så ska vi ta ett steg framåt annars står vi kvar och fortsätter följa resten av programmet.

Exempel på om-funktion.

Nu har vi fått en liten inblick i vad ett program är och kan fortsätta med datorer och surfplattor.

Ett bra ställe att börja på är att gå en webbkurs i scratchprogrammering hos Webbstjärnan.

Du hittar deras kurser på: https://kurser.iis.se/

Scratch är ett webbaserat program där du istället för att skriva kod för hand, programmerar genom att pussla ihop block med färdig kod. Här är det lätt att komma igång och det finns färdiga bibliotek sorterade i kategorier, så det är lätt att hitta vad du behöver.

Glöm inte att kolla om vi på Mediapoolen ska köra en programmerings-inspiration på något kontor nära dig och se till att boka någon av våra programmeringslådor som innehåller robotar som du kan programmera.

Lycka till!

 

VI ERBJUDER

 

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00

Mån-tors 7:30-16.30

Fre 7:30-16.00

info@mediapoolen.se
mediapoolen.se