Programmera med Python

Vet du inte vilket programspråk du ska lära dig för att använda med eleverna i matematikundervisningen? Se här om inte Python kan vara något för dig!

Varför Python?

I skolan ska eleverna lära sig att programmera och i matematik år 7-9 står det i läroplanen att de ska använda programmering i olika programmeringsmiljöer. Detta tolkar många som att de ska använda både blockprogrammering och textprogrammering. Python är ett programspråk som är relativt enkelt att börja lära sig och som går att använda till mycket. Det passar t.ex. väldigt bra för att göra enkla program för att lösa eller simulera matematiska problem.

Vad är Python?

Python är ett programmeringsspråk som utformades av Guido van Rossum i början på 90-talet. Han ville skapa ett programspråk som var enkelt att läsa för programmeraren och som skulle följa vissa designfilosofier:

  • Vackert är bättre än fult
  • Uttalat är bättre än underförstått
  • Enkelt är bättre än komplext
  • Komplext är bättre än komplicerat
  • Läsbarhet räknas

Guido lyckades och sedan det skapades har Python använts av många riktigt stora företag och organisationer som t.ex. Wikipedia, Google, CERN, NASA och Facebook för att nämna några.

Vårt första Pythonprogram

Sammanfattning:

Python kan du ladda ner och köra direkt på din dator men det finns även möjlighet att köra Python direkt i din webbläsare, till exempel med Repl.it som är en sida där du kan köra flera olika programspråk direkt i webbläsaren.

Första programmet:
Gå till Repl.it
Sök upp och välj Python
Ställ markören i det vita fältet mitt på skärmen.
Skriv print(“Hello world!”) och tryck enter och du har gjort ditt första program.
Tryck nu på play-knappen uppe i mitten på skärmen och Hello world! skrivs ut i det svarta fältet av vårt program.
Kodraden print() talar om för Python att den ska skriva ut något på skärmen.
Hello world! är det vi talar om för programmet att det skall skriva ut. Citationstecknen talar om att det är en text som skall skrivas ut.

Det är tradition att när man börjar koda ska första programmet göra att datorn skriver ut Hello World på skärmen. Detta för att det är ett väldigt enkelt program som är bra att börja med. Det är samtidigt ett bra test av programspråket; är det svårt att få till Hello World! så är det förmodligen svårt att få till andra mer avancerade program.

Grundkurs

Lättaste sättet att komma igång är att gå en kurs för att lära sig grunderna. Jag rekommenderar en kurs i Python-programmering via Årstaskolans kursportal. Den är en kort kurs som är gratis och du behöver bara registrera ett konto för att komma igång. Där får du lära dig att programmera ett enkelt matematikspel samtidigt som du lär dig grunderna i Python.

Årstaskolans kursportal
Årstaskolan är en skola i Stockholm där det alltid händer mycket -en förebild i IKT-användning! Kolla gärna in deras andra projekt bibblis.se och tala som TED.

 

Python på matematik-lektionen

Nu är det dags att omsätta programmeringen till praktisk handling i klassrummet, men vilka uppgifter skall man ge eleverna? Tur att det finns andra som redan tänkt till och varit vänliga nog att publicera allt på nätet.

PRiM-sidan är resultatet av ett samarbete mellan att antal lärare i matematik och Center för Skolutveckling i Göteborgs Stad. De har tillsammans skapat uppgifter, testat med elever och samlat allt på en webbsida.

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 7:30-16.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Share This