LILLA FILMANALYSEN

Filmanalys är en hel vetenskap, men varför krångla till det? På den här sidan samlar vi några olika sätt att analysera vad vi sett på vita duken.

 

 

Vad var det vi såg?

Det finns många sätt att prata om film och tv för den delen. (Vi som skriver för sidan älskar tv-serier lika mkt som film). Och det är något som de flesta av oss gör. På rasten, i lunchrum eller kanske på ett kalas. Film och tv är tillgängligt, och de flesta av oss tittar på ganska mycket film och tv. I Lilla filmanalysen får eleverna en första inblick i filmanalys och pedagogen en tacksam uppgift att lämna ut till eleverna om en specifik filmhandledning saknas.

Lilla Filmanalysen

Lilla filmanalysen är en enklare form av filmanalys som kräver lite mindre arbete och som fungerar på en bred målgrupp (även unga elever klarar av den med små justeringar.) Det är en uppsättning frågor som man besvarar om filmen och som också kräver väldigt lite förkunskaper om film.
Vad för slags film?

Vi börjar med att kategorisera filmen.

  • Såg vi en lång- eller kortfilm?
  • Var det en dokumentär eller en spelfilm?
  • Om man vill kan man även gå in på om det är någon särkild gestaltningsform och genre: tex: Animerat Drama.

Nu har beskrivit några tekniska premisser för filmen. Vi går vidare och tittar på innehållet.

Början, mitten och slutet?
Vad handlade filmen om?

I Lilla filmanalysen nöjer vi oss med en väldigt enkel dramaturgisk kurva med en början, mitten och ett slut. Låt eleverna återberätta filmen i den uppdelningen. Då täcker ni in tre av de viktiga byggstenarna inom dramaturgin.

1. Anslag. Hur inleds filmen? Filmskaparna har bara några minuter på sig att presentera sina huvudroller och viktigast av allt, få oss att sympatisera med filmens huvudroll. Hur går det till?

2. Vad handlar den här filmen om?  Försök att så kortfattat beskriva handlingen och konflikten i filmen. Konflikten är det som gör filmen intressant för oss att titta på förutsatt att filmskaparna har fått oss att sympatisera med huvudrollen;
– vill vi ju veta om hen lyckas med sin utmaning.

3. Slutet? Hur gick det tillslut? Filmen brukar ha en konfliktlösning, en avgörande strid. Detta sker oftast 3/4 delar in i filmen och brukar kallas för filmens klimax, där filmens utveckling avgörs. Sedan följer oftast en avtoning där ev lösa trådar knyts ihop och vi får andas ut innan filmen är slut.

Budskap

Filmskaparna har ett budskap med filmen. Det är inte nödvändigtvis så att filmen alltid ger svar på frågor som den ställer, men den vill definitivt att vi skall fundera över något. Vad hade filmen ni såg för ett budskap?

Som avslutning på analysen kan man släppa loss eleven med sina egna åsikter. Man kan tycka vad som helst om filmen, alla har rätt till sin egen upplevelse, men viktigast är att man motiverar sina åsikter.

Svårare behöver det inte vara!

Nedan finns ett par länkar till olika resurser om för hur man kan arbeta med film i klassrummet. Oavsett om ni har tid och möjlighet att spela in en egen film i klassrummet så kan vi även rekommendera vår guide Gör film i skolan. Där går vi bl.a. igenom varför man använder olika kameravinklar och bildutsnitt. Med dessa kunskaper får eleverna en djupare förståelse för vad filmskaparna vill att vi skall tänka och känna för deras berättelse.

 

VI ERBJUDER

 

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00

Mån-tors 7:30-16.30

Fre 7:30-16.00

info@mediapoolen.se
mediapoolen.se