Lättlästa boktips
Massor av härliga och lättlästa böcker till barn som just har knäckt –
eller är på väg att knäcka – läskoden!

Nya kompisar
Författare: Helena Bross
Extra lätt att läsa, med få och korta textrader i versaler.
Axel börjar skolan och allt är nytt. Efter skolan är Axel på fritids och där får han en kompis. Det händer en olycka men den reder de upp tillsammans.

Den magiska djuraffären: Novas hemlighet
Författare: Linn Hallberg
Extra lätt att läsa, med få och korta textrader i versaler.
Nova önskar sig ett djur och sparar pengar i hemlighet. När hon har 200 kronor tar hon bussen till stan för att besöka den magiska djuraffären. Det blir en spännande resa på många sätt.

Den magiska djuraffären: Ester längtar
Författare: Linn Hallberg
Extra lätt att läsa, med få och korta textrader i versaler.
Ester känner ingen i staden och hon är rädd för att inte hitta hem om hon går ut. Hon längtar efter en kompis. En liten mus visar Ester vägen till tanten i den magiska djuraffären.

Bli sams
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Siri och Lova är bästa kompisar. Men även bästa kompisar kan bli ovänner. Allt blir galet när Siri råkar ha sönder Lovas finaste suddgummi. Lova blir arg och vet inte om hon vill bjuda Siri på sitt kalas. Fast hur blir kalaset utan bästa kompisen?

Hemliga tjuvgömman
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Kevin och Dina är bästisar precis som deras mammor. På sommarlovet bygger de en trädkoja på kullen bakom skolan. En dag kommer två mystiska män gående mot kullen. Kevin och Dina spejar från kojan och ser männen gräva ner något. Vad kan det vara?

Katt försvunnen
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Fyra katter har försvunnit på ett mystiskt sätt. Kevin och Dina tänker ta reda på vart de har tagit vägen, för de gillar att spana på allt mystiskt. De ställer sig på lur och kikar på hyllan med kattmat. En kvinna plockar ned burk efter burk i vagnen…

Mystiska ladan
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Kevin och Dina rusar ner på gården när grannkillen Fred plötsligt skriker rakt ut. Hans nya fina BMX-cykel är borta! Kevin och Dina beslutar sig för att spana. Vid ett ödehus ser de att ladan intill har nytt hänglås och färska hjulspår leder fram till dörren…

Nattspaning
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Kevin och Dina har satt upp ett tält på gården och där ligger dom och spanar i tältöppningen. De övertalar sina mammor att få sova i tältet så att de kan spana hela natten. De spanar, men sen somnar Dina och Kevin blir kissnödig. När han är på väg ut får han syn på något mystiskt…

Ficktjuvar i centrum
Författare: Helena Bross
Lätt att läsa
Kevin och mamma är i centrum för att handla. Hon krockar med en flicka och snart är en annan flicka där för att hjälpa till. De verkar så snälla, men när mamma skall betala maten är plånboken borta! Kevin och Dina bestämmer sig för att spana och sätter sig utanför T-banan. Efter ett tag börjar det hända otrevliga saker…

Mystiska skolan: Spökhunden
Författare: Katarina Genar
Lätt och läskigt
Greta går i första klass och tränar på att skriva bokstäver. Hon får ett papper som någon bitit av kanten på. Sally, som går i trean, berättar att det finns en spökhund på skolan. Greta, Malte och Theo bestämmer sig för att gå till rektorn och berätta. Ingen öppnar när de knackar och utanför dörren ligger en hel hög med avbitna papper…

Mystiska skolan: Pianot på vinden
Författare: Katarina Genar
Lätt och läskigt
Gretas skola är över hundra år. På väggarna hänger porträtt på tidigare lärare och elever. På vinden står ett gammalt fint piano. En dag kommer vaktmästaren Tage in på lektionen. Han är arg, och frågar vem som brukar spela på pianot. Barnen blir förvånade och nyfikna för ingen har varit där. Vem kan det vara?

Mystiska skolan: Spöket i biblioteket
Författare: Katarina Genar
Lätt att läsa, men kräver viss läsvana – fungerar också bra som högläsning
Bredvid Gretas skola finns ett bibliotek. Där finns en gammal bok från 1800-talet som beskriver hur man reser i tiden. Den boken får inte barnen låna. Men det händer mystiska saker på biblioteket, så Greta, Malte och Theo bestämmer sig för att ta reda på vad som händer.

Kasper fintar
Författare: Jörn Jensen
Lätt att läsa
Där är söndag och Kasper ska spela match. De värmer upp och tränaren pratar taktik. Kasper, som skall spela back, förstår inte riktigt. Vad menar tränaren med ”fri yta” och ”följa med upp”? Kasper har läst och tränat in en svår fint. Han har tränat på lillebror, men skall han våga prova den på matchen? Boken avslutas med Kaspers fotbollsskola!

Kasper gör mål
Författare: Jörn Jensen
Lätt att läsa
Kasper älskar att spela fotboll på rasterna. Kompisen Kim lånar ut skor och tröja, och tar med honom till en riktig fotbollsträning. Det är pirrigt i början och väldigt nervöst när de skall spela match. Det går inte riktigt som Kasper tänkt sig. Boken avslutas Kaspers fotbollsskola!

Storebrorsan
Författare: Ulf Stark
Lätt att läsa
Storebror kan så mycket men han har nästan aldrig tid att leka med lillebror. Men när mamma och pappa skall på fest leker de hela kvällen, och nästa dag får lillebror vara med de stora killarna. Han har världens bästa storebror! Fast…är han verkligen det?

Märta och islandshästarna
Författare: Erika Eklund Wilson
Lätt att läsa
Märta och kompisen Maja är lite trötta på ridskolan för ridläraren är sträng och har gullebarn. De ger sig ut för att leta efter nya hästar. Då hör de plötsligt hovar och höga skratt. Stora gubbar och tanter rider på små söta hästar – vilka hästplågare, eller? Märta och Maja bestämmer sig för att följa efter…

Märta på turridning
Författare: Erika Eklund Wilson
Lätt att läsa
I stallet har det plötsligt blivit tråkigt igen. Älsklingshästen är halt, ridläraren är arg och de stora tjejerna retas. Men så får Märta och bästisen Maja återse islandshästarna Saga och Freja, och rida ut på tur. Men de vuxna ryttarna på turen är fåniga – de är rädda för allt, och de kan ingenting om hästar! Tur att ledaren Lotta är med, särskilt när hästarna bli rädda och skenar iväg…

Häst-tokig
Författare: Anna Sellberg
Lättläst
Vera är snuvig och har ont i halsen. I tre långa dagar har hon varit hemma från skolan och stallet. Skolan saknar hon bara litegrann, men Buster, älsklingshästen, längtar hon efter! Vera smiter ut till hagen för att gosa lite med Buster. Buster blir glad men inte de andra hästarna, och det blir inte riktigt som Vera tänkt sig.

Dags för disco
Författare: Marie Oskarsson
Lätt att läsa – kräver viss läsvana
Det är disco i skolan och Edvin och Jack skall gå. Jack är både nervös och förväntansfull. Vad ska han ha på sig? Och han som inte kan dansa! Det börjar lite fel men slutar riktigt bra.

Vem bor i källaren?
Författare: Mats Wänblad
Lättläst
Ebba längtar efter ett eget husdjur men det går inte för pappa är allergisk. Hemma hos kompisen Boris ser de plötsligt ett par lysande gula ögon i ett fönster i källaren. Vem kan det vara som gömmer sig där? Det är någon som skrämmer hela monsterfamiljen, men inte Ebba…

Här kommer Hallon
Författare: Erika Eklund Wilsson
Lätt att läsa – kräver viss läsvana
Hallon är en busig fjordhäst. En dag springer hon rakt mot Lisa och tigger äpplen. Då kommer Tyra, det var hon som red Hallon. Lisa blir glad, för nu har hon fått två nya kompisar – Tyra och Hallon. Då kan hon strunta i Alva som inte bjöd Lisa till sitt kalas.

Strumpmannen och superproffset
Författare: Dan och Lotta Höjer
Lätt att läsa – kräver viss läsvana
Sigge förvandlas ibland till Sigge Strumpman. Nu är han och hans kompisar på väg till Italien där Sverige och Italien spelar VM-kval i fotboll. Kompisarna vet ingenting och Sigge är lite trött på att vara superhjälte. Men när Slajdan har fått hemlängtan och inte vill vara med i matchen måste Sigge Strumpman rycka ut…..

Heja Inez
Författare: Gull Åkerblom
Lätt att läsa – kräver läsvana
Vill du åka på hundläger? frågar morfar. Ja! svarar Inez. Tänk att hon skall få träffa sin älsklingshund Freja i en hel vecka! På samma läger finns också Martina, som har en egen hund. Inez och Martina kommer inte så bra överens och Inez längtar hem. Men efter några dagar blir det bättre, även om det inte slutar precis som Inez hade tänkt sig…

Café-mysteriet
Författare: Martin Widmark
Lätt att läsa – kräver läsvana
Café Marsan, Vallebys fina konditori, har blivit utsatt för flera rån. Kassörskan är chockad! Tre gånger i rad kan inte en rånare ha tur, så är det någon inne på caféet som tipsar rånaren när det är dags att slå till? Ingen i personalen har sett något misstänkt bland kollegerna, berättar Vallebys polismästare. Men de verkar alla vara i stort behov av pengar…

Nelly Rapp i Bergakungens sal
Författare: Martin Widmark
Lätt att läsa – kräver läsvana
Nelly och hunden London besöker Trollskogen. Där stöter de på en ingenjör som påstår att hela skogen ska huggas ner så man kan bygga där. London försvinner in under en tjock gran, och Nelly måste krypa efter. Hon ställs öga mot öga med ingen mindre än Bergakungen!

Turbo och den magiska grodan
Författare: Ulf Sindt
Lätt att läsa
Turbos kompis Olle fyller år och ska ha kalas. Turbo och Simon är bjudna, men vad ska de hitta på i present? Plötsligt kommer de på det – en groda de har sett i djuraffären! Men det är ingen vanlig groda…

Vad ska fröken säga?
Författare: Helena Bross
Extra lätt att läsa med kort text i versaler
Axel är glad och stolt för han har fått matteläxa. Nästa dag vill han visa hur duktig han har varit, men då är matteboken nedkladdad med rutten banan! Tänk om fröken blir jättearg! Han slänger matteboken, och säger till fröken att han har glömt läxan.
VI ERBJUDER
Innehåll-Inspiration-Framtid
Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.
Försäljning
Direktkontakt
order@mediapoolen.se
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
Kundservice
Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se