Reportage

It-pedagog mot digitalt utanförskap i Grästorp

Teknik, digitalt utanförskap

10 april 2019

Det händer mycket i den digitala världen. Nya prylar, nya mobiler, datorer, appar och e-tjänster. För den som lämnat arbetslivet och gått i pension blir det ofta svårare att hänga med i utvecklingen. 

På biblioteket i Grästorp har man satsat på en resurs för att motverka digitalt utanförskap hos äldre. It-pedagogen Edis Hadzic är projektanställd i kommunen.

– Digital kompetens är en demokratisk rättighet, säger Edis Hadzic, it-pedagog i Grästorps kommun. 

-Jag jobbar uppsökande mot våra fem pensionärsföreningar i första hand, säger Edis Hadzic. Föreningarnas ordföranden besöker mig ofta, och de berättar om mig och vad jag kan stå till tjänst med på sina möten. I början var det en startsträcka men sedan jag blev känd har det varit succé, säger han. Edis jobbar främst mot äldre men alla är välkomna poängterar han.

Regeringen har gett i uppdrag till Statens kulturråd att stärka biblioteken. Det är ett projekt på tre år där regeringen delar ut 225 miljoner kronor per år, som ska fördelas på Sveriges bibliotek. Men det är upp till biblioteken att söka bidraget.

-Vilket Grästorps bibliotek gjorde. De såg behovet av en it-pedagog, och därför är jag här, säger Edis.

Tre dagar i veckan finns Edis på biblioteket. En bra plats att vara på tycker han, eftersom det är för alla.

-Då kan man komma till mig och få hjälp med sina digitala vardagsbekymmer. Man kanske köpt en ny iPad och inte vet hur man skapar ett Apple-ID, laddar ner en app, eller hur man startar ett Facebook-konto. Det är många äldre som vill vara med på sociala medier, säger han.

Det finns inga frågor som är dumma, konstiga eller pinsamma enligt Edis. Något han är noga med att säga till de som söker upp honom.

Finns inga dumma frågor
– Många kan känna att de är rädda för att bli dumförklarade, säger Edis. Sen är de ju på olika nivå, vissa har det lättare för sig. Jag märker att de som har det lite lättare för sig är de som har barn och barnbarn i närheten. Man hör ofta att de säger att de fått hjälp av sin son eller dotter. De som har barnen längre bort vet inte vart de ska vända sig.

Från onsdag till fredag finns både drop-in tider och möjlighet att boka en timme om man behöver lite mer hjälp.

-Reaktionerna har varit mycket positiva säger Edis. Grästorp är ju en liten ort och ryktet sprider sig snabbt, Både drop-in och tids-bokningar är alltid fulla.

Ny iPad-kurs efter påsk
Efter påsk startar en fortsättningskurs i iPad. Efter två grundkurser höjs nivån. Tekniska bitar, iCloud, Apple ID och Appstore är några saker de ska gå igenom.

-Under senaste kursen var det 6 damer här med en snittålder på 83 år. Den yngsta var 80 och den äldsta 88. De var väldigt skeptiska till att vara med, särskilt första gången. Men sen körde vi till och med över tiden och de ville inte gå hem.
– Nu har jag en kö-lista och det har bara drällt in, fler vill gå för de har hört att det är så bra. Nästa kurs börjar nu efter påsk, fortsätter Edis.

”På torsdagar är det iPad-kurs. Under den senaste kursen var det 6 damer här med en snittålder på 83 år. Den yngsta var 80 och den äldsta 88. De var väldigt skeptiska till att vara med, och väldigt skeptiska första gången. Men sen körde vi till och med över tiden och de ville inte gå hem. ”

Repetition viktigt
Efter några veckor brukar Edis följa upp och se om tekniken funkar eller om det uppkommit nya frågor. Repetition är en viktig ingrediens tror Edis.

-Jag gör det lättsamt och på deras nivå. De får lära känna touch-skärmar, förstå knappar och reglage.

Att lära sig praktiska tjänster som att betala räkningar via nätet är populärt, men också sociala medier och underhållning.

-Vi tittar även på Youtube. Till exempel klipp där man virkar och stickar eller bakning och matlagning. Vi ser sånt som de gillar. Då växer intresset och de kan förvånat utbrista att ”oj finns det sånt!”
-Jag visar SVT Play och att alla kanaler finns på samma ställe, och att programmen är uppdelade i kategorier. Om de har missat nyheterna så kan de se dem precis när de vill. Många är helt förbluffade, säger Edis och ler.

Rädsla för att bli lurad
-Ett digitalt utanförskap kan bli ett socialt utanförskap, säger Edis. Det digitala har nästan blivit oundvikligt. Alla myndigheter och kontor minskar ju ner och kontakten sker digitalt.

Det kommer så mycket nya saker hela tiden och den stora rädslan hos äldre är att de ska bli lurade. Därför tror inte Edis att behovet av hjälp kommer att minska.

-Digital kompetens är en demokratisk rättighet, samhället har ju ett ansvar att stärka upp den digitala kompetensen. Det är mer naturligt för unga och barn att hänga med, det är just de äldre som glöms bort, säger Edis.

av Anna Ketola, Kommunikatör

Tipsa Anna om positiva berättelser som rör äldre och äldreomsorg
så att vi kan bli ännu bättre på att bevaka frågor som rör seniorer.
Du når henne på anna@mediapoolen.se