Samtala om film
Istället för att prata om sig själva kan eleverna referera till personerna i filmen och genom att situationen till viss del avdramatiseras kan ofta dialogen mellan eleverna bli mer aktiv. När klimatet är tryggt i gruppen brukar eleverna även dela med sig av egna tankar och känslor utifrån sina erfarenheter.
Ett annat syfte med samtalet kan vara förståelse av handlingen, samt kunna återberätta den i kronologisk ordning.
- Vad hände först i filmen?
- Vad hände i mitten?
- Hur slutade filmen?
Att dessutom ställa frågor som tillåter eleverna att göra egna personliga kopplingar är viktigt för att förstå hur de tänker.
- Har du varit med om en liknande situation? Berätta?
- Vad skulle du ha gjort ifall du var huvudpersonen?
- Varför gjorde huvudpersonen som hen gjorde?
Dramatisera film
Referera film
- Hur startar filmen?
- Hur fortsätter den?
- Hur slutar filmen?
Eleverna kan även öva på att skriva och berätta vad de tror händer efter filmens slut. Hur fortsätter filmen? Skrivövningen kan vara intressant att dela med andra genom att de muntligt läses upp.
Förstärka text och ljud
Känslor i filmen
Beskriva film
Egen film
Pedagog
Susanna har arbetat som grundskolelärare i snart 10 år, och arbetar just nu på en lågstadieskola i Göteborg. Hon älskar att integrera digitala verktyg och kanaler i undervisningen. Tidigare har jag undervisat i Distanspedagogik på Göteborgs universitet. Vid sidan om sin ordinarie undervisning hjälper hon Mediapoolen med att ta fram filmhandledningar för pedagoger.
VI ERBJUDER
Innehåll-Inspiration-Framtid
Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.
Försäljning
Direktkontakt
order@mediapoolen.se
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
Kundservice
Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 8:00-15.00
Lunch 12.00-13.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se