REPORTAGE
FaceTime a Farmer – tips från klassrummet
Anna Ketola, Journalist
Idag ska eleverna i årskurs 1-2 på Järbo Friskola ha sitt fjärde videosamtal med fårbonden David Naraine. En kvart innan riggar läraren Evelina Olsson tekniken. Sedan testringer hon David för att se så att allt fungerar.

De var först med att skypa med en bonde i Sverige. Ni har redan träffat bonden David Naraine i reportaget om ”Skypa med bonden”. Nu är det dags att besöka klassen och få tips från läraren Evelina Olsson och Karin Carlsson från Hushållningssällskapet Västra.

Eleverna är bekväma
Om första samtalet var lite nervöst så är det som bortblåst nu. De har blivit bundisar med bonden och räcker flitigt upp handen och ställer frågor. De är också ivriga att berätta för David om sina egna möten med olika djur. En elev vill berätta att han sett en hök. En annan har träffat får på Öland. De vill veta mer om Davids lamm och vad han kör för traktor.

Klass 1-2 och lärare Evelina Olsson på Järbo Friskola har videosamtal med fårbonden David Naraine.

Foto: Karin Carlsson.

 

Överraskning på gården
Efter en stund fångar David barnens uppmärksamhet med ett tillkännagivande.
– Jag har en överraskning till er idag, säger han. Barnen får följa med när David filmar sin promenerad genom stallet till överraskningen. Är det kycklingar? ropar någon. David riktar kameran neråt mot en inhägnad och presenterar överraskningen som kom för några veckor sedan.
– Det är ankungar, säger David medan det går ett sus av jubel i klassrummet. Ankungar kallas för ellingar, fortsätter han. Eleverna är hänförda av att få se de små dunbollarna.
De brukar blanda in olika ämnen som svenska, natur- eller samhällskunskap i samtalen med bonden. Den här gången ska de få skriva en artikel till skoltidningen.

T.v Karin Carlsson från Hushållningssällskapet och Evelina Olsson, lärare på Järbo Friskola.

Foto: Anna Ketola.

 

Från gård till bord
En del i skolans plan är att köpa ett andelslamm av David och följa det från start till slakt, och sedan få lammet till skolköket.
– Då får de verkligen följa, och se var maten kommer från säger Karin Carlsson. Det är en resa från gård till bord.

Karin Carlsson är projektledare för FaceTime a Farmer och var med och tog hit konceptet från England. Just nu arbetar de strategiskt för att få ut metoden till hela landet. Tillsammans med deras samarbetspartner LEAF från England undersöker de även möjligheten att introducera konceptet till våra nordiska grannländer.
– Metoden kan användas inom alla områden, säger Karin. Det är gratis och enkelt.
Närmast är ett frukostmöte med studievägledare på Nuntorps Naturbruksgymnasium inplanerat.
– De ska få ha ett videosamtal med en bonde, och få se hur de kan använda metoden i sitt arbete med eleverna.

Stadsbarn deltar
– Vi vill att elever ska bilda en relation till bonden. Många barn kommer inte i kontakt med en lantbrukare, säger Karin.
Metoden är ett komplement till vanliga gårdsbesök, och klassen planerar att besöka David på gården.
– Även om barnen här bor på landsbygden så är det inte säkert att de har besökt en gård, säger Evelina.
-En fördel med videosamtal är att vid ett gårdsbesök så blir det mer som en ”happening”, och barnen får träffa och klappa djuren, säger Karin. När man har videosamtal kan de ju följa med i traktorn när bonden plöjer.

Karin är just nu i kontakt med en skola i Bergsjön i Göteborg, som har anmält sig till projektet.
– För stadsbarnen är det väldigt sällan att de besöker en gård, det här kanske är enda chansen. Det ska bli intressant att följa dem.

Tips från Evelina och Karin till skolan

  • Se till att ljudet fungerar och att uppkopplingen är bra.
  • Placera klassen så att alla kan se varandra. Evelina placerar eleverna på golvet och nära datorn. Då kan även David se eleverna.
  • För de yngre barnen, se till att de är nere i varv innan ni börjar samtalet.
  • Ha samtalet tidigt på dagen när alla fortfarande är pigga.
  • Ha korta samtal på 10-15 minuter. Det blir lättare att få till under dagen.
  • Första gången blir mer en presentation, medan andra samtalet kan man ha det mer tematiskt.
  • Stäm av med bonden vad ni ska prata om. Samtalen brukar utgå från vad bonden har att göra på gården.
  • Det är viktigt att det inte blåser för mycket hos bonden om samtalet sker utomhus eftersom det blir svårt att höra

Årshjul
En metod som Karin sett att en del skolor använder sig av är årshjulet. Rita en stor cirkel på ett stort papper och markera årstiderna. Efter samtalen antecknar ni vad bonden gör och vad som händer på gården under året och på olika årstider.

Läs mer om projektet FaceTime a Farmer på deras hemsida.

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
[email protected]
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 7:30-16.00
[email protected]
mediapoolen.se

Share This