På digital upptäcksresa

I mitten på oktober besökte Mediapoolen guldäpplepristagaren Emma Nääs på Jonslunds skola i Essunga. En lärare som verkligen har tagit in den globala världen in i sitt klassrum. Med projekten Human differences och Climate action har man samarbetat med 65 länder och mer än 250 klassrum. Emma Nääs ser en tydlig motiverande faktor när barnen får prata engelska för att de måste om de vill kunna kommunicera istället för att rollspela med en klasskompis. När vi besökte klassrummet bubblade det av entusiasm.

Skype, Microsoft classroom och mil runt jorden.

I Emma Nääs klassrum är resten av världen alltid nära. Eleverna har blivit vana att få kontakt med förstahandskällor för insamling av information. Varför inte intervjua en författare om en bok som hen skrivit, ställa frågor om källkritik till en journalist eller fråga om kultur, religion, språk och statsskick i ett annat land med en representant från landet i fråga. Genom videosamtal tränar eleverna massor av färdigheter. Och engagemanget blir stort när en verklig person finns på projektorduken i klassrummet.

En särskilt uppskattad övning som eleverna ofta gör är något som kallas för Mistery Skype. Läraren har då på förhand gjort upp med en person i ett annat land som är beredd på att besvara frågor från eleverna. Eleverna får bara ställa JA/NEJ-frågor och dessa har de i förväg skrivit ner på ett papper i form av ett rutnät. Eleverna kan kryssa för de frågor som blir icke-relevanta och ringa in det som ger bra ledtrådar. Den mystiska gästen har Emma Nääs oftast kontaktat via Microsofts lärarnätverk.

Så här såg klassens “bingobricka” ut. Ladda ner en tom bricka här.

Klassrummet skvallrar om att man är nyfiken på hela världen.

CLIMATE ACTION

Climate action är ett av FN:s 17 hållbarhetsmål som man arbetar med till 2030. Att arbeta med hållbarhet i ett internationellt perspektiv blir logiskt och eleverna förstår att det här är ett problem som måste lösas globalt. Det blir också spännande att höra om klassen i Portugal som skall plocka skräp från havet i ett Skypesamtal. Sedan tittar man på kartan och ser att Portugal gränsar mot Atlanten.

Ett ord om film

Genom att eleverna är uppkopplade mot hela världen blir filmskapande ett bra sätt att kommunicera. Eleverna känner sig trygga framför kameran eftersom att de vet att de kan göra omtagningar om man säger fel eller stakar sig. Samtidigt märker de att det som man skapar kan få spridning. Barnens film om Human differences gav dem till slut ett besök med jämställdhetsministern.

Att titta på film menar Emma Nääs är ett väldigt bra sätt att samla information. Det är inget som skall ersätta något utan det är en av källorna man arbetar med. Eftersom hennes elever tar till sig informationen på olika sätt vill hon ha många olika källor.

En av dessa källor är Digital Pedagogik som både Emma och eleverna söker information i. Hon tycker att det känns bra att ha en källa där man kan förvänta sig en viss kvalité när hon släpper eleverna fritt och säger också att Digital Pedagogiks teman passar bra in på deras sätt att arbeta projektbaserat.

 

VI ERBJUDER

 

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00

Mån-tors 7:30-16.30

Fre 7:30-16.00

info@mediapoolen.se
mediapoolen.se