REPORTAGE

Författarbesök för fyrorna i Uddevalla

Grundskolan, Uddevalla kommun

22 januari 2019

Vårterminen har nyss startat när barnboksförfattaren Thomas Halling under en hel vecka är inbokad med att besöka fjärdeklassarna i Uddevalla kommun. Han drivs av viljan att väcka lusten att både läsa och skriva.

Thomas Halling har ett produktivt författarliv bakom sig. 83:e boken kommer ut i mars, och den här gången inom genren skräck.

– Den handlar om Alvin som är 11 år och flyttar med sin mamma till ett hus som har varit en kyrka, säger Thomas Halling.

Varför han blev författare är en slump berättar han när en elev ställer den givna frågan.

–  Jag brukade berätta godnattsagor för mina barn, och det började med berättelsen om räven. (Tass- tass – tass, smyg – smyg – smyg, 1995) De bad mig alltid att berätta just den historien. Till slut bestämde jag mig för att skriva ner den, och när jag väl hade gjort det så testade jag att skicka den till ett förlag – som ville ha den.

Efter 15 år som lärare – så är författarbesöken även ett sätt för honom att få vara kvar i skolmiljön och träffa både lärare och elever erkänner han. Dessutom vill han ju träffa sina läsare.

Halling får snabbt med sig eleverna i samtalet. Vet de vad en författare gör? Vilka mer kan kallas författare än de som skriver böcker? Barnen får gissa. De ställer många frågor också. Flera elever undrar om Thomas kan skriva en bok om just dom, eller just deras klass. Det har han på sätt och vis redan gjort svarar han. För han vill skriva om ämnen som man kan känna igen sig i, som kärlek, vänskap eller mobbning.

Men det har hänt att han nappat på elevers bokönskningar. Bokserien om fotboll började när en kille ville ha en serie som handlade om fotboll. Att det blev skräck började också som ett önskemål under ett författarbesök. Sen var det Emira som undrade varför han bara skrev om Calle och Lina. Varför aldrig om någon med ett utländskt namn? Kunde han skriva en bok om en 12-årig tjej som hette Emira och kom från Syrien? Det ville han gärna, och han försökte. Men det var svårt eftersom han inte har någon erfarenhet av hur det är att fly från krig. Men, det resulterade i en annan historia om en 12-årig tjej som blev mobbad.

–  Jag brukade berätta godnattsagor för mina barn, och det började med berättelsen om räven. De bad mig alltid att berätta just den historien.

Till slut bestämde jag mig för att skriva ner den, och när jag väl hade gjort det så testade jag att skicka den till ett förlag – som ville ha den.

Foto: Nypon förlag

 

 

Thomas Hallings tips inför författarbesöket 

– Uppläggen för författarbesök varierar, det beror på hur man jobbar med läsning och skrivande, säger Halling. En del vill till exempel ha skrivarverkstäder. Men det finns några förberedelser man kan tänka på för ett lyckat författarbesök, tipsar han:

  • Ha tid för dialog med författaren innan besöket.

  • Förbered frågor tillsammans med eleverna.
  • Avsätt tid till att läsa böcker av författaren, och få koll på författaren.
  • Ha högläsning av böckerna för eleverna.
  • För att förvalta läslusten efter ett författarbesök är det viktigt att skolan har böcker av författaren, om eleverna blir sugna på att läsa vidare.
  • Det är också viktigt att skolan har en tanke bakom och vet varför man vill ha författarbesök och vad man vill använda det till.

I Uddevalla kommun har man för att det ska bli rättvist bestämt att varje år så får årskurs 4 författarbesök, och de anordnas av Skolbiblioteket i Uddevalla.

av Anna Ketola, Kommunikatör & Journalist

Tipsa Anna om positiva berättelser som rör äldre och äldreomsorg
så att vi kan bli ännu bättre på att bevaka frågor som rör seniorer.
Du når henne på [email protected]

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
[email protected]
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 7:30-16.00
[email protected]
mediapoolen.se

Share This