ROSA- Från rebell till kommersiell

”Filmen ”ROSA – från rebell till kommersiell” är en djupdykning i hur unga tjejers identitet påverkas och formas genom massmedia och stora , kända varumärken som Mattel och Disney…..

ROSA – Från rebell till kommersiell

Det här är en resa till den rosa planeten! Dagens tjejer konsumerar media cirka tio timmar per dag. De bombarderas av bilder på populär och kommersiell tjejkultur. Ofta i rosa. För hundra år sedan var rosa inte alls sammankopplat med flickor. Tvärtom – rosa var för pojkar och blå var för flickor. Så hur blev det så här? I marknadsföring används ”rosafaktorn” för att öka försäljningen. Färgen används omväxlande som symbol för rebell, sexuell och kommersiell. Men när valmöjligheten minskar och symbolvärdet ökar begränsas lätt tjejernas värld. Hur och hur mycket uppmärksammas i den här filmen.

Relaterade resurser

Foxfire

I ett arbetarområde i staten New York på 50-talet bildar en grupp tonårstjejer ett systerskap som motvikt till den mansdominerade omgivningen. De kallar sig Foxfire – och känns igen på tatueringen av en flamma på axeln.
“Mellan Väggarna”-regissören Laurent Cantets version av Joyce Carol Oates roman “Foxfire – En tjejligas bekännelser”.

Smink under ytan

Många tjejer kommer i kontakt med smink tidigt i livet och väljer att börja sminka sig i ung ålder. Kanske är det inte så konstigt med tanke på medias påverkan och att många förebilder för våra barn också sminkar sig. Men hur gammal bör man vara för att sminka sig till vardags och vem ska bestämma det?

Fler filmtips

VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 7:30-16.00
info@mediapoolen.se
mediapoolen.se

Share This