Framtidens arbetsmarknad ser annorlunda ut än vad vi ser idag, allt fler tjänster avskaffas när robotar och AI breder ut sig, ingen människa är effektivare eller kan lösa våra problem så snabbt som maskiner med ett medvetande där de kan dra slutsatser själva av det vi lärt dem. Några exempel på detta är att en robot klarar av att sortera och frakta ett paket i en postterminal på 32 sekunder, samma uppgift skulle ta 15 minuter för en människa. Poliskåren i Dubai har robotar som anställda och i Saudiarabien finns robotar med medborgarstatus. Men är det bara positiva sidor med teknikens framfart? Vad blir det av de människor som blir överflödiga? De är några frågor som ställs i filmen och som är väldigt relevanta att diskutera.
- År: 2018
- Speltid: 00:44:49
- Förlag: ETS Media
- Nivå:Grundskola 7-9, Gymnasieskola
- Ämne: Samhällskunskap, Teknik
- Ämnesord: Programmering, Arbetsmarknad och arbetsliv
Relaterade resurser
Tema Programmering i teknik
I Digital Pedagogik finns ett kunskapstema om programmering i teknik. Läroplanen är reviderad och det är dags att börja programmera med eleverna. Vi föreslår ett par beprövade program för att introducera år 7-9 för både visuella och textbaserade programmeringsmiljöer.
Artificiell Intelligens
Ett vanligt förekommande fenomen i Science Fiction-berättelser har varit förekomsten av smarta robotar och artificiell intelligens. Länge har man också trott att det bara skulle förbli ett fenomen i vår fantasi. I den här filmen utforskas AI:s historia och de svåra frågor vi redan ställs inför när det gäller den artificiella intelligensens utveckling.
VI ERBJUDER
Innehåll-Inspiration-Framtid
Vi garanterar utvalda och kvalitetssäkrade resurser, presenterade på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.
Försäljningen
Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
[email protected]
mediapoolen.se
Kundtjänst
Tel 0500-44 54 00
Mån-fre 7:30-16.00
[email protected]
mediapoolen.se