Ger dig verktyg att arbeta med källkritiska frågor i skola, bibliotek och liknande verksamheter – ”en kurs som alla knutna till skolan borde gå”!

Onsdagen den 1 mars 2017 Borås Kl. 9.15 – 16.00 FULLBOKAT!
Torsdagen den 2 mars 2017 Uddevalla kl. 9.15 – 16 .00 FULLBOKAT!
Tisdag den 11 april 2017 Skövde kl. 9.15 – 16.00

Kursledare: Ronny Andersson, IT-pedagog Umeå
Pris: 980 kr exkl moms
Sista anmälningsdag: Skövde 31/ 3
Plats: Mediapoolens lokaler i Borås, Uddevalla och Skövde
Hitta till kontoren

 

Kursen ger dig verktyg att arbeta med källkritiska frågor i skola, bibliotek och liknande verksamheter – ”en kurs som alla knutna till skolan borde gå”!

Du lär dig värdera webbsidor och webbinnehåll, särskilja manipulation från information, göra användbara bedömningar av objektivitet och användbarhet, identifiera rykten, påståenden och kampanjer. Kursen behandlar inte bara textinformation, utan även bilder och video. En del av dagen ägnas informationen i sociala medier. Kursen diskuterar även det nya medialandskapet (kommersialisering av journalistiken, flöden, faktaresistens med mera) och dess ofrånkomliga påverkan på utbildning och skola. Utbildningen ger dig goda redskap för att säkert vägleda andra på nätet. Kunskaperna är direkt tillämpliga i det dagliga arbetet på ett bibliotek, i en skola eller annan verksamhet med informations- och kunskapsförmedling. Kursen har i utvärderingar fått mycket bra betyg för innehåll och genomförande.
För mer information och frågor hör av dig till zahra@mediapoolen.se

 

Boka din plats idag!

Till anmälan

Kursinnehåll i punktform – Källkritik på webben

Steg 1 – Kursen inleds med en genomgång av viktiga begrepp i den traditionella arbetsmetoden för källkritisk analys. Vi diskuterar begreppen sanning, objektivitet, tendens och åsikt. Hur kan begreppen behandlas i skolan?

Steg 2 – Hur långt räcker dina befintliga kunskaper för att bedöma en webbsajt? Inledande exempel.

Steg 3 – Vad skiljer källkritik på webben från den traditionella källkritiken? Hur värderar man en webbsajt? Arbetsmetod.

Steg 4 – Arbete med källkritisk bedömning av webbsajter inom olika områden.

Steg 5 – Vad gör internet med vår syn på sanning, objektivitet och fakta? Hur ta upp detta med eleverna?

Steg 6 – Källkritiska resonemang kring Wikikällor och webbpublicering. Digitalt kontra tryckt. Skolan och wiki.

Steg 7 – Typiska manipulationer och konspirationsteorier på webben.

Steg 8 – Sociala medier, virala kampanjer och rykten. Hatsajter. Bluffar. Ungdomars förhållningssätt till sociala medier.

Steg 9 –  Internet som arena för marknadsföring av världsbilder, åsikter och politiskt/socialt kampanjande – ofta riktat till en yngre publik.

Steg 10 – Betydelsen av referenskällor. Att bygga ett referensbibliotek på webben.

Steg 11 – Källkritisk analys av bilder och annan multimedia.

Steg 12 – Källkritisk diskussion om söktjänster, nyhetsförmedling, journalistik och marknadsföring. Det nya medialandskapet med alltmer utsuddade gränser mellan journalistik och marknadsföring.

Steg 13 – Lathund och checklista för källkritik.

Steg 14 – Anpassning av källkritiskt arbete till olika åldrar och olika kunskapsnivåer.

Steg 15 – Resurser om källkritik på webben.


VI ERBJUDER

Innehåll-Inspiration-Framtid

Det vill säga att vi garanterar resurser som är utvalda och kvalitetssäkrade, presenterat på ett inspirerande sätt, och alltid i en aktuell kontext.

Försäljningen

Tel. 0500-44 54 05
Vardagar 8.00-16.00
order@mediapoolen.se

Kundtjänst

Tel 0500-44 54 00
Vardagar 8.00-11.50, 12.30-15.30
info@mediapoolen.se